Brexit lähestyy

Onko EU ja erityisesti UK (Yhdistynyt kuningaskunta) kiinnostava markkina-alue teille? Varmista, että tavaramerkkinne on rekisteröity EU-tasolla ennen vuoden vaihdetta, niin se on Brexitin jälkeen suojattu myös UK:ssa ilman lisätoimenpiteitä ja lisäkuluja!

Brexit-siirtymäsäännösten mukaan kaikki EU-tavaramerkit, joissa rekisteröintiprosessi on saatettu loppuun viimeistään vuoden 2020 lopussa, tulevat olemaan automaattisesti voimassa UK:ssa kansallisina rekisteröinteinä ilman erillisiä toimenpiteitä.

Jos EU-merkkiä koskeva tavaramerkkihakemus sen sijaan on vasta vireillä EU-tavaramerkkivirastossa vuoden vaihtuessa, suojan saaminen voimaan UK:ssa tulee vaatimaan aktiivisia toimenpiteitä kansallisella tasolla, mikä aiheuttaa lisäkustannuksia ja -riskejä.

Jos EU ja UK ovat teille kiinnostavia markkinoita, kannattaa merkin suojaustoimenpiteet aloittaa EU-tasolla hyvissä ajoin ennen vuoden vaihdetta, jotta automaattisesti saadaan myös suoja UK:ssa.

Suosituksemme on laittaa vireille EU-tavaramerkkihakemus viimeistään kesäkuussa 2020, jotta merkki varmasti ehditään rekisteröidä ennen vuoden vaihdetta. Olemme laskeneet mukaan tähän aikasuositukseen, että EU-tavaramerkkivirastosta tulee luokitusta koskeva välipäätös, joka vaatii käsittelyä tai kolmannet osapuolet vastustavat merkin rekisteröintiä, mutta riidat saadaan nopeasti sovittua.

Kannattaa myös huomioida, että automaattisesti UK-rekisteröinneiksi muuntuneiden rekisteröintien ylläpitäminen edellyttää myös rekisteröinnin uusimista UK:ssa. Jos muunnettuja rekisteröintejä ei tulevaisuudessa uudisteta kansallisella tasolla UK:ssa, ne tulevat raukeamaan.

Annamme mielellämme tarjouksen merkin suojaamisesta EU:ssa ja sitä kautta automaattisesti UK:ssa Brexitin jälkeen. Ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi tai lähetä sähköposti osoitteeseen mail@bocoip.com.

Uusimmat blogiartikkelit

Kolme bocolaista nimitetty Markkinaoikeuden asiantuntijajäseniksi

Market Explorer -rahoituksella tukea PK- ja midcap yrityksille

Boco IP yksi Suomen parhaista työpaikoista Great Place To Work® -listalla

Vanteista vahinkoihin: suomalaisen maahantuojan oppitunti tavaramerkkioikeuksista

Esittelyssä Boco IP:n Essi Karppanen

Brändiuudistus – kolhuja IPR-vesilasissa?